lørdag 19 september 2020

ØRESTAD AVIS - LOKALAVIS FOR ØRESTAD OG NABOKVARTERER SIDEN 2006

logo-orestad

bydelsavis for Ørestad og naboomrader siden 2006 kultur

Film: Blodigt familiedrama

film koed og blod 2192x1233Filmens styrke er skuespillet, da 17-årige Idas mor omkommer i en trafikulykke og nu bliver placeret hos sin moster, der styrer sin familie som en ægte matriark.

4stjernerTitel: Kød & Blod. Instruktør: Jeanette Nordahl. Skuespillere: Sandra Guldberg Kampp, Sidse Babett Knudsen, Elliott Crosset Hove, Joachim Fjelstrup. Varighed: 90 minutter. Premiere: 28. maj

 Manipulation er matriarkens vigtigste våben, og sådan et retter altid glimrende Sidse Babetts Knudsen mod sine tre sønner, to svigerdøtre og den nytilkomne.

For bag Babetts forførende, iskolde skygge står stortalentet 17-årige Sandra Guldberg Kampp, der er med i næsten alle scener og spiller hårdhudet og svigtet teenager ind til benet. Hendes mor er død i en trafikulykke, og Ida bliver placeret hos moderens søster (Sidse Babett) på en gård i Bogense på det nordligste Fyn langt fra lov og moral.

Instruktør Jeanette Nordahls debutfilm er en skarpskåren og psykologisk thriller, der fik debut på Berlinalen i år.

Allerede ved morgenbordet mærker Ida lige dele kærlighed og kontrol. Sønnerne nusses og forkæles, men de mindste fejltrin fører til konsekvens. Således må en af svigerdøtrene ikke kommme ned til morgenbordet. Ida ser stille til med en baby på skødet, mens hun aflæser hierakiet. Øverst blandt brødrene står storebroren og alfahannen Jonas, spillet af Joachim Fjeldstrup (Steppeulven, Herrens Veje), der som nybagt far er førsteløjtnant, der styrer forretningen. Da mellemste søn, spillet med rette neurotiske mine af Elliott Crosset Hove (Vinterbrødre), netop er vendt hjem til familien med sin uvelkomne svigerdatter, får han kontant afregning i bilen.

I en skærende scene 'on the road' på vej til endnu en skyldner langt ude på landet, får han lussinger af chaufføren, til han kender sin plads. Storebrorens måde at sige velkommen tilbage.

De absurde karakterer skaber et nødvendigt rum for humor. Lillebror Mads er komplet styret af sine drifter. I sit kælderværelse ryger han hash og spiller playstation, når han ikke ligger i sin mors skød på divaen og bliver nusset, som Sidse Babett også nusser sine hunde. Mads kigger også lidt for usundt på, at Ida tisser ved siden af drengene på landevejen efter en diskoteksdruktur. Om natten spiller de to Playstation, og han spørger, om han må se hendes bryster 

Svaret er selvfølgelig nej, og han siger: “Sig ikke til mor, jeg spurgte.”

Det er mor, der trækker i trådene, og drengene plus Ida, der tager ud til landsbyer og gårde for at hente lån hjem. Hårdhændet og brutalt er Ida med fra begyndelsen, ser folk få tæv, og der er ikke meget hjælp at hente hos den intetanende socialrådgiver, som Ida ikke tør betro sig til.

Til det når Sidse Babetts insisterende kontrollerende og samtidig kærlige blik for langt ind i Idas psyke. Man frygter hende og nyder hendes gunst. Filmen er underspillet, måske lige lovlig underspillet, for vi ved langt mindre end karaktererne, og det kan skabe irritation. Og samtidig med minimalismen bliver der skruet godt op for dramatikken, der på sin vis bryder med realismen. Hvornår har et godt gammeldags mord ikke fået en jævn historie på skinner?

Ellers er filmen flot fortalt filmet på færre locations end de fleste - gården, diskoteket, socialrådgiveren og klientbesøgene. Godt tænkt. Ida flygter til socialrådgiveren, politiet kommer på besøg, men i sidste ende falder hun ned i sin nye moders skød. Og en ulykke kommer sjældent alene.

Godt liv:

Debat:

Bestil nyhedsbrev

Vi sender 1-2 gange pr. måned.

Louises klumme

DEBAT: