søndag 18 november 2018

ØRESTAD AVIS - LOKALAVIS FOR ØRESTAD OG NABOKVARTERER SIDEN 2006

logo-orestad

bydelsavis for Ørestad og naboomrader siden 2006 ørestad

Fedtspil om KUA-planer

PÅ KUA i Njalsgade glæder dekan Kirsten Refsing sig til at byggeriet af næste KUA-etape begtynder i 2009. Næsten en milliard kroner er afsat til at skabe Søndre Campus ovenpå de gamle KUA-bygninger. Men Universitetet ejer ikke KUA, det gør staten. Og byggeplanerne kan meget vel blive udskudt - igen

Image
En ny gade løber fra metroen og ind i Søndre Campus. Højhuset øverst til venstre er et tænkt hotelbyggeri. Til højre ses Universitetstorvet.
Det gamle KUA-kompleks er efterhånden 34 år gammelt, og har længe trængt til en kærlig hånd. Store dele af komplekset står tomt, fordi det humanistiske fakultet har flyttet de fleste aktiviteter til de nye universitetesbygninger - KUA1 - øst for gamle KUA.

Alle bygninger ejes formelt af staten og administreres aF Universitets- og Bygningsstyrelsen (UBST) som også er bygherre, når de to næste byggefaser, KUA2 OG KUA3 sættes igang.

Det samlede nybyggeri har fået navnet Søndre Campus, men hvornår det står færdigt, og hvornår de næste byggefaser sættes igang, er stadig usikkert. På hjemmesiden for Søndre Campus kan man læse at byggestart for KUA2 ved Karen Blixens Vej er januar 2009. Og dekan for KUA, Kirsten Refsing, tager da også for givet at den plan holder.

- Vi står foran den umiddelbare start på projekteringsarbejderne forud for ombygningen af gl. KUA. Ombygningen indebærer sat den vestlige del af det gamle KUA (mellem Karen Blixens Vej og den nuværende hovedindgang ved Njalsgade 80) bygges om i perioden frem til ultimo 2011, siger hun.

Udbygningsplanerne er da også godkendt af Videnskabsministeriet og Folketinget har givet tilsagn om at der bruges i alt 1,6 milliarder kroner på den samlede ombygning og nybygning af KUA. Der er indtil nu brugt 0,7 milliarder kroner til byggeriet af KUA1, så der kan bygges videre for 0,9 mia. kroner.

Men i UBST vil man ikke lægge sig fast på en bestemt dato for byggestart. En kilde i UBST siger til Ørestad Avis, at der "stadig er masser af politik" i sagen. Ministeriet kan vælge at bruge sine penge på andre projekter først. KUA fungerer jo i de nuværende bygninger, siger kilder til Ørestad Avis. Behovet for nybyggeri er ikke presserende. Et andet muligt - men usandsynligt - scenario går ud på, at et flertal i Folketinget trækker i nødbremsen, og sparer aktstykket væk under finanslovforhandlingerne.

Fakta:

Det blev vedtaget at opføre et nyt KUA tilbage i 1997, men i første omgang blev det kun til den første af tre etaper, nemlig KUA1. KUA2 skal opføres mellem Karen Blixens Vej og den nuværende hovedindgang i Njalsgade 80. I KUA 2 skal der fortrinsveis være brugercenter, administration og driftsenheder for universitetet. KUA 3 skal opføres ovenpå de sidste rester af det gamle KUA ved siden af Metrostation Islands Brygge og langs med Ørestad Boulevard. Her skal det teologiske og det juridiske fakultet flytte ud fra deres adresser i København K.

Det samlede KUA-kompleks får navnet Søndre Campus. En bred gågade, "Ramblaen", løber skråt gennem byggeriet fra Metrostationen og ned til Kanalgaden. Den landskabelige kanal får sin afslutning ved den nye indgangsvej, og ved Emil Holms Kanal og Det Kongelige Biblioteks nye afdeling etableres Universitetstorvet.

Når og hvis byggeriet går i gang, vil entreprenørmaskinerne begynde med at "strippe" hovedparten af de gamle betonbygninger, så fundament, kældre og bygnings-skelettet bevares. På denne rå-konstruktionopføres nye nord-syd gående bygninger i samme stil som KUA1-bygningerne. 

274 millioner til ny skole

Københavns Kommune sætter 274 millioner kroner af til anlæg af en skole i Ørestad. Det er stadig ikke afgjort, om skolen skal være på to eller tre spor i første omgang. Samtidig skal der etableres tre ekstra daginstitutioner i bydelen i årene 2008-2011.

Samtidig med de dramatiske budgetforhandlnger har Børn- og Ungeudvalget og Økonomiudvalget ført en mere stille kamp om fordelingen af penge til udbygning af skoler og daginstitutioner i de næste fire år. Børn- og Ungeforvalgtningen forventer således at der bliver behov for 800 ekstra folkeskolepladser på Amager frem til 2011. Det svarer til fire spor. 2 eller tre spor skal etableres i Ørestad, mens Skolen ved Islands Brygge får et ekstre spor.

Økonomiudvalget mener derimod, at kun er brug for godt 500 pladser på Amager, og foreslår derfor at der i første omgang bygges en 2-spors skole i Ørestad.

Den nye skole får en integreret SFO-ordning, som i Københavns Kommune hedder KKFO-ordning, i første omgang til 130 børn i alderen 6 til 9. 

Hvad angår daginstitutionspladser er de to udvalg enige om beghovet i Ørestad. Kommuen vil opføre tre daginstitutioner i Ørestad frem til 2011 med i alt 15 børnegrupper (12 vuggestuebørn pr. gruppe og 22 børnehavebørn pr. gruppe). Det kommer til at koste 69 millioner kroner.
 

Hotelbyggeri i gang

Mandag lagde den nye transport- og energiminister Jakob Axel Nielsen (K) grundstenen til CABINN Metro i Ørestad. Hotellet bliver Danmarks største med 700 værelser. Det skal stå færdigt i midten af 2009.

Image Det er den verdensberømte arkitekt Daniel Libeskind, der har tegnet CABINN Metro. Det skal ligge på hjørnet af Arne Jacobsens Allé og Center boulevard. Formen er som et styort V, gavlene bliver røde og facaderne bliver blå og grå med aluminiumprofiler. Det er meningen at huset skal  udfordre den konventionelle forventning om velordnede, vandrette linjer og en tydelig etageopdeling.

Udover de mange værelser skal hotellet også have café, restaurant, et mødecenter med plads til 200 personer, en lobby bar samt et større businesscenter for forretningsrejsende. Når de er klar til at holde lidt fri, kan de fra næste år tage en runde på Royal Golf Centers "Open Course", som starter lidt længere nede ad boulevarden.

Image - Ørestad vokser med ekspresfart, og dagens grundstensnedlæggelse er et symbol på, at investeringerne bærer frugt, sagde den konservative  transport- og energiminister Jakob Axel Nielsen ved grundstensnedlæggelsen.

Administrerende direktør Lars Bernhard Jørgensen fra organisationen Wonderful Copenhagen mener at CABINN Metro viser vejen frem for hoteludviklingen i København.

- Der er ingen tvivl om, at den lave overnatningspris i kombination med den dristige arkitektur vil blive et sikkert hit for turister, forretningsrejsende og konferencedeltagere, siger Lars Bernhard Jørgensen.

Image Området langs Center Boulevard og nord for motorvejen har fået navnet Ørestad Down Town, og masterplanen for området er udarbejdet af Studio Daniel Libeskind. Bygningerne i Daniel Libeskinds plan har mange forskudte planer, skæve vinkler og buede facader. Torve, pladser, stræder og gårdrum er udformet med inspiration fra det gamle København og fra lignende steder i f.eks. New York, Berlin og Barcelona. Efter designet af hotellet er den verdensberømte tegnestue nu i gang med at projektere de to centrale tårne i Ørestad Down Town.

Stjal pung på Ørestad Station

Lørdag den 15. september 2007 kl. 1935

Efter at have forøvet tyveri af en pung, der bl.a. indeholdt 1.500 kroner i kontanter, på Ørestad Station, blev den 28-årige gerningsmand genkendt på Hovedbanegården, hvor han blev anholdt af politiet.

Den er helt gal med badeforhænget

Flere hundrede indflyttere i Ørestad river sig i håret. De skal selv montere gardinskinne i deres bruseniche, og det eneste sted den kan sidde, er i loftet

Læs mere ... Ørestad

Ørestad får langt til borgerservice

Københavns Kommune skærer ned på antallet af borgerservicecentre fra ti til seks. Alle københavnere skal fortsat have maks. tre kilometer til nærmeste borgerservice. Undtagen folk i Ørestad

Læs mere ... Ørestad

Debat:

Bestil nyhedsbrev

Vi sender 1-2 gange pr. måned.