torsdag 15 november 2018

ØRESTAD AVIS - LOKALAVIS FOR ØRESTAD OG NABOKVARTERER SIDEN 2006

logo-orestad

bydelsavis for Ørestad og naboomrader siden 2006 kultur

Ørestad er Københavns problematiske catwalk

koncerthuset jmlindheI den nye arkitekturbog ‘Generøs by - Københavns nye arkitektur’ skriver Politikens arkitekturkritiker Karsten R.S. Ifversen ikke mindre end 100 sider om Ørestad, som han altid viser frem for udenlandske gæster, men egentlig føler sig frastødt af

’By fra scratch’ hedder Karsten R.S. Ifversens 100 sider lange kapitel om Ørestad, som indleder hans nye arkitekturbog ’Generøs By - Københavns nye arkitektur’ på Gyldendals Forlag.

Sammen med masser af fotos af arkitekturfotograf Jens Markus Lindhe, fortælles om mange af de vellykkede bygninger, som København har fået de sidste 15 år. Og om nogle af de uheldige.

Arkitekturen  måles  ud  fra dens  generøsitet. Hvorvidt bygningerne hilser byen og dens mennesker velkommen og indenfor, og i hvor høj grad de viser respekt for stedet og nabohuset.

Fem af de allerbedste byggerier i København ligger i Ørestad, mener Karsten R.S. Ifversen. DR Koncerthuset, Tietgenkollegiet, VM Bjerget, VM Husene og 8tallet er hans favoritter, som han altid tager gæster fra udlandet med ud for at se.

”Disse vidt forskellige bygninger har hver især nogle afgørende ekstra lag, der løfter dem ud over deres betingelser og gør dem til generøse bygninger”, skriver han. Jean Nouvels koncerthus er hans yndlingshus i København, og han sammenligner huset med en katedral for den nye by. En katedral som skifter udseende med døgnet og vejret.

”Til tider står huset som en uvirkeligt flygtig tilsynekomst blandt Ørestads mere plumpe beton-, stål- og glaskasser”.

Ørestad kører man forbi
Han gør også opmærksom på, at der gemmer sig tre virkeligt gode skolebyggerier i Ørestad: Ørestad Skole, Ørestad Gymnasium og ITU.

Men så er det også slut med roserne til Ørestad.

Udover Jean  Nouvel’s koncerthus og KHR Arkritekters Ørestad Skole, som på hver sin måde åbner sig ud mod omgivelserne, så er de øvrige bygninger i Ørestad monumenter, der skal imponere, men ikke samle en ny by og skabe liv.

Ørestad er først og fremmest lavet for at tiltrække store virksomheder til hovedstaden, og den gør sig bedst når man passerer den i høj fart og ser den gemmen en bil- eller togrude.

ferring fields jmlindheIfølge Karsten R.S. Ifversen er det en visuel og fysisk plage at cykle i Ørestad, og adgangen til naturen er gjort besværlig.

”Byrumsmonotonien er indbygget vejføringen. Den følger infrastrukturens høje hastigheder på motorvej, i tog og i metro, og den bliver nok umulig helt at forvinde i de kommende årtier. Men flere projekter i mindre skala er allerede på vej, og vil skabe lidt mere menneskelighed”, står der som afslutning på Ørestadkapitlet.

LÆS OGSÅ: Den nye Ørestad 2.0

Transformationen
Karsten R.S. Ifversen er ellers rimeligt glad for København 2.0. Den by, som begyndte at vokse ud af den nedslidte hovedstad i slutningen af 1990’erne. Byen har nydt godt af det nybrud i dansk arkitektur som fandt sted da legende og lavpraktiske tegnestuer med navne som PLOT, BIG, NORD, KOBE osv. skød op.

Man får også historien om den unge og uprøvede Bjarke Ingels, som fik chancen i Ørestad, og tog den. Desuden kan man i kapitlet om København Havn læse om  de  mange  intriger  og magtkampe,  som  foregår bag kulisserne når de tunge drenge i Mærsk, Realdania, Københavns Kommune og By & Havn kæmper om at få plads til at bygge netop deres pompøse vartegn, lige ud til vandkanten.

Foto fra bogen af Jens Markus Lindhe. ‘Generøs By - Københavns nye arkitektur’ udkommer 28. august på Gyldendal. 304 sider. 379,95 kr.

Debat:

Bestil nyhedsbrev

Vi sender 1-2 gange pr. måned.

Anmeldelser