• Henrik Steenstrup, direktør for parkering i By & Havn
  • Debat

Elbiler prioriteres i Ørestad

henrik steenstrup byoghavnI den seneste udgave af Ørestad Avis (oravis.dk) mener venstremedlem i Københavns Borgerrepræsentation, Jens Kristian Lütken, at By & Havn tager ’markante overpriser’ for opladning af elbiler i vores parkeringshuse. 

Desværre tager Jens Kristian Lütken fejl af de tal og fakta, der er på området. Det er ærgerligt, for havde han ikke gjort det, havde han opdaget, at By & Havn kører med særdeles konkurrencedygtige ladepriser. Og vi iler selvfølgelig til hjælp, så der kan redegøres for misforståelsen.

Sagen er, at der i dag findes to udbydere af ladestandere i Ørestad – E.ON. og By & Havn. I By & Havn har vi en simpel betalingsform via selskabet Spirii, hvor man betaler efter faktisk forbrug, mens E.ON. både har en bindende abonnementsordning (flat-rate) og betaling efter faktisk forbrug.

Ønsker man ikke at have et bindende abonnement hos E.on, så er prisen 5,55 kr. pr. kWh, mens den på By & Havn-landestanderne er nede på 2,50 kr. pr. kWh. Prisen tilbydes til alle vores faste parkeringskunder, og hvis du er blandt vores øvrige parkeringskunder er prisen 3,5 kr. pr. kWh. På By & Havns ladestandere kan du altså lade til en pris, der ligger markant under, hvad der ellers tilbydes i Ørestad, når du betaler pr. faktisk forbrug. 

Hvis man derudover ønsker en meningsfuld sammenligning af E.on’s flat-rate løsning og By & Havns faktiske forbrug-løsning bliver man nødt til at forholde sig til den enkelte forbrugers kørselsbehov, og hvor langt den enkelte bil kører pr. kWh. Vores beregninger viser, at hvis man er fast parkeringskunde hos By & Havn, og har en bil, der kører godt 6 kilometer pr. kWh, så skal man køre næsten 18.000 kilometer om året, før der er en mindre fordel ved at have et E.ON-abonnement. 

Med en betalingsmodel som By & Havns, der tager udgangspunkt i betaling efter forbrug, vil den månedlige udgift til opladning være individuel fra bilist til bilist, men altid være en afspejling af det faktiske forbrug. Er man eksempelvis hjemsendt som følge af Covid-19 restriktionerne, og derfor kører mindre end normalt, så er udgiften til strøm tilsvarende lavere. Med en flat-rate-løsning er udgiften den samme, uanset hvor meget eller lidt man kører.

Læs: Nye ladepladser uden abonnement

Vi ved, at flere og flere ønsker en el- eller hybridbil, og at det som elbilsejer er helt centralt at have tryghed for nem og hurtig opladning og konkurrencedygtige el-priser. Derfor er vi også i fuld gang med at sætte mange flere landestandere op i Ørestad, som giver let adgang til opladning og understøtter den grønne omstilling på transportområdet. Kristian Lütken kan derfor være helt rolig. Den grønne omstilling er i fuld gang i Ørestad. Faktisk viser seneste tal fra 2018, at andelen af elbiler i Ørestad er godt to procentpoint større, end hvis man sammenligner med hele København.

I By & Havns udviklingsområder går det altså godt med den grønne transport, og vores tal og fakta parkerer vi ikke. Dem viser vi åbent frem. Og her kan man se, at antallet af ladepladser stiger mærkbart år for år med samlet 48 ladepladser i alle vores parkeringsanlæg i 2019, stigende til 92 i 2020 og med et forventeligt spring til hele 142 ladepladser ved udgangen af 2021.

Læs: El-bilisterne i Ørestad betaler for meget (Debatindlæg af Jens-Kristian Lütken).

DEBAT:

Mere debat:

ØRESTAD AVIS | C/O BYDELSAVISERNE | ARNE JACOBSENS ALLE 15,1. | DK 2301 ØRESTAD |
TEL: +45 31 15 30 40 | MAIL: info(at)oravis.dk