tirsdag 22 oktober 2019

ØRESTAD AVIS - LOKALAVIS FOR ØRESTAD OG NABOKVARTERER SIDEN 2006

logo-orestad

bydelsavis for Ørestad og naboomrader siden 2006 DEBAT

Ørestads kommende kirke bør gå forrest

lise thorsen 2016• Ørestad skal have en helt ny kirke. Det er fint, for med den befolkningstilvækst vi forventer i Ørestad er det kun rimeligt, at kirken får sit eget hus, selv om de lånte lokaler i 8-tallet ser ud til at fungere indtil videre

I forhold til en helt ny bygning, er der flere ting, jeg synes, man skal være opmærksom på. For det første arkitekturen. Ørestad er med rette kendt for en række ikoniske bygninger som Hotel Bella Sky, Royal Arena, VM-bjerget og 8-tallet. En ny kirkebygning bør helt naturligt tænkes ind i den opmærksomhedsvækkende sammenhæng.

For det andet: Lad kirken åbne sig ud mod omverdenen, ud mod andre religioner. Invitere andre inden for.
I Berlin har man et projekt kaldet ”House of One”. Her findes en kirke, en synagoge og en moské i samme bygning. Ideen med House of One er, at de tre religioner hver for sig kan dyrke deres egne traditioner og samtidig mødes til arrangementer i et fælles rum. Det er da en smuk tanke!

Et andet eksempel er Peder Lykke Centret, som siden 2013 har været et såkaldt mangfoldigheds-plejehjem med et fælles lokale, hvor man ad elektronisk vej på skift skaber en illusion om kirke, moske eller noget helt tredje, som man nu måtte ønske det. Jeg har set det demonstreret, og derfor ved jeg, det er både smukt og stemningsfuldt. 

I Danmark har vi et grundlovsfæstet bånd mellem den evangelisk-lutherske kirke og staten. Men der står ingen steder, at det automatisk betyder, at man skal vende andre ryggen og lukke sig om sig selv.  Der er intet som religion, der er blevet brugt som middel til at undertrykke og forfølge andre mennesker. Gennem hele historien og stadig i dag. Selv om de samme religioner prædiker fred og fordragelighed. Det er et paradoks, som jeg mener, man bør konfrontere frem for at negligere eller acceptere. Derfor er der mere end nogensinde brug for at signalere, at man godt kan bo i samme hus. At man kan leve side om side som venner.
Den kamp bør Ørestads kommende kirke gå forrest i.

Kultur:

Debat:

Bestil nyhedsbrev

Vi sender 1-2 gange pr. måned.

Anmeldelser

Louises klumme