fredag 4 december 2020

ØRESTAD AVIS - LOKALAVIS FOR ØRESTAD OG NABOKVARTERER SIDEN 2006

logo-orestad

lokalavis for Ørestad og naboomrader                    BUSINESS

BankNordik i Ørestad: Vi slipper bankrådgiveren fri

turid finnbogadóttir argeBankNordik på Arne Jacobsens Allé vil droppe alle de klassiske salgsmål for rådgiverne. Nu skal de fokusere på kundetilfredshed og helhedsrådgivning i stedet for at efterleve det ene salgsmål efter det andet. ”Det er helt afgørende, at man kan stole på sin bankrådgiver, men det gør rigtig mange danskere desværre ikke," siger forretningsdirektør Turið Finnbogadóttir Arge (foto).

Også bankrådgivere skal til daglig leve op til såkaldte Key Performance Indicators (KPI’er), som betyder at de skal sælge forsikringer den ene uge og pensioner den næste. Og de fleste bankkunder ved efterhånden godt, at bankrådgiveren er der for at sælge bankens produkter. Det skader tilliden til bankrådgiveren, mener BankNordik, som nu har valgt at droppe alle klassiske salgsmål blandt sine rådgivere. En ny kundefilosofi implementeres nu på tværs af bankens filialer på Færøerne, i Grønland og i Danmark. Alle bankens rådgivere kommer i 2020 igennem et større undervisnings- og træningsforløb, som også fortsætter i 2021.

”Det er helt afgørende, at man kan stole på sin bankrådgiver, men det gør rigtig mange danskere desværre ikke, og branchen har selv været skyld i det. Alt for tit har bankrådgivere måtte rådgive ud fra ugens kampagne. Hos BankNordik fokuserer rådgiveren kun på dét, som kunden har behov for, og vi måler mødets succes ud fra kundetilfredshed,” siger Turið Finnbogadóttir Arge, forretningsdirektør hos BankNordik.

Hun mener at banken skal drives på en helt ny måde. For salgsmål er ikke nødvendige for at motivere medarbejderne til at præstere.

"Vores medarbejdere skal lytte, rådgive og varetage kundernes interesser. De skal ikke være styret af produkter, som kunden måske slet ikke har behov for," siger hun.

Volakpykfrit sprog
I 2018 tog BankNordik som den første bank i Danmark initiativ til at gøre banksproget volapykfrit, for at udrydde uforståelige banktermer og kommunikere forståeligt. Den nye kundefilosofi er det næste led i strategien om at hjælpe kunderne med at træffe de rette valg, når det gælder deres privatøkonomi.

”Vores vigtigste opgave er at passe på vores kunder og deres økonomi. Sådan plejer vi også banken, og vi er overbeviste om, at det vil vise sig i vores forretning.  Det er en stor kulturændring, men vi tror på, at det er det rette skridt for banken og for vores kunder,” siger Turið Finnbogadóttir Arge.

Debat:

Bestil nyhedsbrev

Vi sender 1-2 gange pr. måned.

Anmeldelser

Louises klumme

DEBAT: