søndag 31 maj 2020

ØRESTAD AVIS - LOKALAVIS FOR ØRESTAD OG NABOKVARTERER SIDEN 2006

logo-orestad

lokalavis for Ørestad og naboomrader                    BUSINESS

Verdens største spiludvikler-event landede i Ørestad

game jam DSC 5139 webEt Game Jam er en event, hvor folk med samme interesser over en weekend mødes og udvikler et produkt. I februar var verdens største af slagsen inden for spiludvikling landet i Ørestad.

31. januar havde tusindvis af spilinteresserede kloden rundt sat hinanden stævne, for på 48 timer at udvikle et færdigt spil. Det globale event fandt sted i flere lande, og i Danmark var spillere, spilinteresserede og spiludviklere mødt op på Symbion Univate i Ørestad, der netop er et virksomhedsfællesskab med stort fokus på spilindustrien. 

Et af benspændende ved Global Game Jam er tidsrammen på de 48 timer. På den tid går de enkelte grupper fra en blank whiteboard til et spil, der kan præsenteres for de andre hold. Det betyder at grupperne arbejder under stort pres for at få de enkelte elementer til at fungere og hænge sammen.

"Game Jams er en fantastisk mulighed til at møde andre spiludviklere og arbejde sammen om at færdiggøre et projekt. Det udviklede spil kan indgå i ens portfolio, og de mennesker man møder kan være præcis dem, som du besluttet at danne et firma med. Der er mange projekter fra game jams, der senere er blevet til færdigudviklede spil. Som eksempel er det netop udsendte spil ‘Baba Is You’ oprindeligt skabt ved et Nordic Game Jam afholdt lige her i København,” siger Mads Engberg, der er områdechef for Global Game Jam.

gamejam ida loenborg 70Sjovt og læringsfyldt
En af deltagerne var 24-årige Ida Løndahl, der er i færd med at afslutte sin master på IT-Universitetet. 

“Game Jam er både sjovt og meget læringsfyldt. Og så er det dejligt at være sammen med andre mennesker, der har de samme interesser som en selv. Man får et godt  netværk,” fortæller hun.

I sit studie har Ida Løndahl først og fremmest beskæftiget sig med spildesign, men til Game Jam kunne hun udforske andre sider af spiludvikling.

“Ved dette Game Jam lærte jeg mere om spilmotoren - game engine - som er det værktøj, man bruger til at lave spil. Det kan være, hvordan man skaber en animation eller styrer den,” forklarer hun.

På et Global Game Jam skal hele spillet udvikles på stedet - lige fra ide og koncept til en prototype, der forhåbentligt kan spilles. 

“Vi kaster ideerne på bordet, og de kan være både sjove og skøre og ende i nogle mærkelige spil. Vi ved ikke altid, hvor det vil føre hen, men vi fokuserer på, at det skal kunne spilles, og det skal kunne give spilleren en god oplevelse.” 

gamejam ida loenborg spilDoktor Blod
Centralt i spiludviklingen er at skabe den aktivitet, som spilleren skal udføre. På spiljargon hedden en sådan en ‘mechanic’ og kan være et våben eller en person som spilleren bevæger rundt og får til at gøre forskellige ting. Til et Game Jam når holdene som regel kun at skabe en eller to mechanics.gamejam sebastian weichelt 15

“Vi fandt på en doktor, der går rundt og redder mennesker og fordeler blodposer og får dem fyldt op og båret rundt til patienterne. Det lykkedes os både at få bevægelserne på plads og også lagt lyd på, så jeg synes, vi nåede i mål med et færdigt spil, og vi lærte alle sammen noget undervejs,” fortæller Ida.

“Game Jam er en måde for mig til at holde mig motiveret og lære noget nyt. Denne gang lærte jeg blandt andet at lave meget simple animationer, og det viste sig at det kunne man gøre på bare ti minutter. Det havde nok aldrig selv fundet ud af". 

Tid til mad og søvn
23-årige Sebastian Weichelt, der også slutter sin master på ITU til sommer, var glad for at komme i en gruppe, hvor deltagerne var enige om at afsætte tid til  søvn og noget rigtigt mad at spise.

gamejam sebastian weichelt 15“Der kan være en tendens til, at de enkelte hold presser sig selv for at kunne blive færdige, men heldigvis mit hold enige om, at det også var OK at få søvn og ordentlig mad. Det er faktisk overraskende, hvor meget mere effektiv og produktiv du er, når du både får sovet og spist. Vi var også gode til at kommunikere, så der ikke var nogen, der følte sig presset til at skulle møde klokken seks om morgenen,” fortæller han.

Den filosofiske side
Sebastian kommer fra Tyskland og har i forvejen en uddannelse inden for programmering af spil. Han  er kommet til ITU for at lære mere om den akademiske side af spiludvikling og de filosofiske aspekter ved spil.

“Ved dette Game Jam gik jeg i en helt anden retning og arbejdede med forskellige animationer. Jeg er ret stolt af det, fordi jeg på det seneste kun har arbejdet med den teoretiske side af spiludvikling,” smiler han.

Sebastian har været meget glad for opholdet i København og håber, at han kan fortsætte med at forske i filosofien omkring spil.

“ITU er verdensklasse, når det gælder spiludvikling, og det var dem, der inspirerede mig til at vælge den akademiske vej, for jeg kom oprindeligt for at studere spildesign, men jeg var overvældet af, hvor interessant den akademiske side af spiludviklingen er,” siger han.

Verdens største Game Jam i Ørestad

Start-up miljø udvider med helt ny gaming- og techhub

 

København:

Debat:

Bestil nyhedsbrev

Vi sender 1-2 gange pr. måned.

Anmeldelser

Louises klumme

DEBAT: