torsdag 4 juni 2020

ØRESTAD AVIS - LOKALAVIS FOR ØRESTAD OG NABOKVARTERER SIDEN 2006

logo-orestad

lokalavis for Ørestad og naboomrader                    BUSINESS

Turisterne er her! Nu skal de opdage Ørestad

orestad nat 11Med ca. 4000 hotelværelser i alt er Ørestad allerede en turistmagnet. Men de allerfleste er her kun for at sove. Det skal der gøres noget ved, mener et projektpartnerskab mellem bl.a. Wonderful Copenhagen, ØICC og By & Havn. Information, guideture og mere byliv skal få de mange turister til at bruge nærområdet i stedet for at tage metroen ind til Nyhavn og Den Lille Havfrue.

En dag trådte en tysk turist ud af sit hotel i Ørestad for at gå en tur. Og det varede ikke længe før han så et rådyr. "Yesterday we walked in the park, and we saw a deer. That was amazing, to see a deer so close to the city!" udtalte den 62-årige tyske mand. Han deltog i en turismeundersøgelse, som er gennemført af Ørestad Innovation City Copenhagen (ØICC) sammen med turistorganisationen Wonderful Copenhagen. Målet for undersøgelsen er at finde ud af, hvordan Ørestad kan blive en interessant destination for de mange turister, der kommer til København.

En anden turist havde også lyst til frisk luft og natur. Men han vidste intet om naturparken, før han blev fortalt om den i interviewet til undersøgelsen. "The nature park is interesting, i didn’t know it was here. I would like to have seen more advertising about that. And also if there was any museums out here, but I don’t think there is, we haven’t seen any", sagde den 30-årige østriger.

Turisternes udsagn kan læses i rapporten "Kvalitativ analyse af turismerelaterede udfordringer og potentialer i Ørestad", som er udarbejdet for Wonderful Copenhagen og ØICC af analyseburauet Actant. Wonderful Copenhagen ønsker at skabe en bæredygtig turisme i København, hvor turismen spredes over større dele af byen, og hvor den ikke sker på bekostning af men til gavn for de lokale. Projektet hedder "Tourism Moves" og det første konkrete resultat er samarbejdet med ØICC om den omfattende kvalitative analyse af 175 lokales, rejsendes og erhvervspersoners syn på muligheder og udfordringer i Ørestad, i forhold til at skabe en bæredygtig turisme i bydelen. 

elaheh peyman granov wonderful cph"Meget tyder på, at væksten i turisme vil fortsætte i årene fremover. Vores mål er at skabe en bæredygtig turisme, og det kræver at vi får skabt større spredning af gæsterne både på tværs af byen og på tværs af by og land" forklarer Senior Manager Elaheh Peyman Granov fra Wonderful Copenhagen. Hun ser Ørestad som en oplagt del af en løsning.
"Der er mange overnattende gæster i området i forvejen, bl.a. på grund af konferencefaciliteterne og Royal Arena. Samtidig er Ørestad allerede godt forbundet med offentlig transport. Med henblik på at motivere gæsterne til at tilbringe mere tid i Ørestad, er der et potentiale for at videreudvikle det eksisterende oplevelsesudbud, som både henvender sig til de lokale i området og gæster. " siger Elaheh Peyman Granov.

Konklusionerne i rapporten er ret tydelige. Ørestads styrker er naturen, arkitekturen og bydelens transportmuligheder. Men bylivet i gadeplan med ophold, mad og aktiviteter, mangler. Hvad angår de lokale beboeres syn på turisme, er det positivt eller ligefrem meget positivt. Bortset fra beboerne i 8Tallet, som har været generet af nærgående turister, så synes de fleste at der sagtens kan være flere turister i bydelen. Med det forbehold, at naturen ikke skal overbelastes og beboernes privatliv ikke skal generes.

Både turister, beboere og virksomheder er enige om, at Ørestad mangler byliv i gadeplan. Der skal være flere butikker, caféer og restauranter ud til gaden, og ikke inde i store bygninger, mener flertallet i undersøgelsen.

"Ørestad har en stor hospitalitysektor og der er masser af pendling ind og ud af bydelen, når der f.eks. er koncerter i Royal Arena, DR Koncerthuset eller store kongresser i Bella Center. Men trafikken er 'in-out' og de mange events er indadvendte i og med, at de kun foregår inde i de store haller. De besøgende har brug for hjælp til at kunne gå på opdagelse i Ørestad," siger Projektkoordinator fra ØICC, Catharina Høgdal.

Analysen skal nu bruges til at beslutte, hvilke indsatser, som skal prøves af i Ørestad. Så de kan være til gavn og glæde for både lokale og gæster. På kort sigt - dvs. i år - forventes det at der vil komme mere turistinformation om Ørestad ud på hotellerne i området. Blandt ideerne er cykeloplevelseskort, som guider til interessante natur- og arkitektur-cykelture på Amager og synliggørelse af de mange oplevelser, der allerede findes i bydelen. 

"Vi skal kunne tilbyde nogle lokale oplevelser til en forretningsrejsende, som måske kun har tre timer til overs i sit program til at opleve byen. Måske vil hun hellere blive i lokalområdet og eksempelvis løbe en tur på fælleden og få et glas vin på Traktørstedet ", siger Elaheh Peyman Granov.

Projekt "Tourism Moves" er støttet af Erhvervsfremmestyrelsen og blandt parterne finder man ØICC, By & Havn, Metroselskabet, Københavns Kommune og arbejdsgiverorganisationen HORESTA. Yderligere to bydele skal nu analyseres med henblik på at skabe en mere spredt og bæredygtig turisme i København.

Succeskriteriet for "Tourism Moves" er at Ørestad selv ser sig som en turismeaktør, og går videre med nye initiativer. Så på lidt længere sigt vil det være op til Ørestads egne aktører, at udvikle bydelen til at blive en lidt større turistmagnet.  

Naturpark Amager skal udvikle bæredygtig turisme

Et rend af turister generer nogle af 8tallets beboere

Turister strømmer til Ørestad

København:

Debat:

Bestil nyhedsbrev

Vi sender 1-2 gange pr. måned.

Anmeldelser

Louises klumme

DEBAT: