mandag 18 december 2017

ØRESTAD AVIS - LOKALAVIS FOR ØRESTAD OG NABOKVARTERER SIDEN 2006

logo-orestad

lokalavis for Ørestad og naboomrader                    BUSINESS

DR Koncerthuset vil blande sig i Ørestad

jacob elkaer hansen 336DR Koncerthuset vil lave flere arrangementer for og med Ørestads beboere og ansatte. Det lover Jacob Elkær-Hansen, ny salgs- og marketingchef i koncerthuset

• Det store blå DR Koncerthuset i Ørestad Nord er en af Ørestads største kulturinstitutioner med 350.000 gæster og 330 koncerter årligt.
Og efter nogle år, hvor der ikke var ressourcer til at 'lege' med Ørestad, vil koncerthuset nu skrue alvorligt op for aktiviteter for og med Ørestads beboere og ansatte i de mange virksomheder.
"Koncerthuset har været her i 8 år og gjort sine erfaringer. Vi er klar til at åbne os mere imod Ørestad igen. Samtidig er Ørestad blevet moden. Der er efterhånden mange tusinde mennesker, som bor eller arbejder her," siger Jacob Elkær-Hansen, som 1. oktober startede som DR Koncerthusets nye salgs- og marketingdirektør.
"Se bare over på Nordea, som åbner med 1200 medarbejdere i disse dage. Eller kig den anden vej, over på Universitetet, som har fået en helt anden status med nye bygninger, og som campus for flere institutter. Der er i den grad opstået kritisk masse, og dermed er der grundlag for mere samarbejde og mere kultur," siger han.
"Vi skal være et nationalt koncertsted, men vi skal også være med til at vise, at Ørestad er et dejligt sted at være".

Fyraftenskoncerter
Orienteringen imod Ørestad er ikke ny, men den skal genoptages og fortærkes. Siden åbningen i 2009 har DR Koncerthuaet været med til at skabe Urbankoret, der er holdt koncerter og Sankt Hans fester på Grønningen. Og på Kulturnatten kommer 12.000 gæster indenfor i DR Byen.
jacob elkaer hansen 334Jacob Elkær-Hansen kommer fra en stilling som salg og marketingdirektør hos Nordisk Film Biografer, hvor han kom til i 2006. Før da var han bladsalgschef på Politiken.Han startede i jobbet i Ørestad 1. oktober.Men de næste par år bliver der skuet op for lokale aktiviteter. Det kan være en genoplivning af metrokoncerterne, hvor DR symfonikerne eller korensemblerne optræder i metroen. Andre ideer er nabokoncerter for Ørestads beboere, eller fyraftenskoncerter for de mange ansatte i Ørestads virksomheder.
En anden målgruppe er børnene i Ørestad. Koncerthuset har startet Musikariet, som er et musikalsk eksperimentarium, hvor skolebørn kommer og lærer om usik og får en på opleveren. Forleden var Ørestad Skoles børn i koncertsalen for at blive blæst omkuld af et heavyrock orkester, som førte børnene gennem genren.
"Men vi vil også gerne åbne dørene for noget pop, noget af det musik, som børn bare godt kan lide at høre. Børnene i Ørestad er helt klart en interessant målgruppe. De er jo mange," siger Jacob Elkær-Hansen.

Medskabere af ØICC
I dette år var DR Koncerthusets chef Leif Lønsmann med til at skabe det nye innovationsnetværk Ørestad Innovation City Copenhagen (ØICC), hvor han nu sidder i bestyrelsen. Jacob Elkær-Hansen er trådt ind i netværkets arbejdsgruppe for kommunikation.
"I ØICC vil vi skabe gode samarbejder, vi vil i kontakt med nogle af de mange idérige mennesker i Ørestad, som sidder inde i de andre store huse. Vi vil være med til at gøre Ørestad kendt som en intens og innovativ bydel."

Arena, biograf, hoteller
Jacob Elkær-Hansen peger på flere faktorer, der tilsammen betyder, at Ørestad er klar til at markere sig meget stærkere.
"En udvikling, som vi faktisk ikke taler så meget om, er den enorme vækst i hotelkapacitet i Ørestad. Der er simpelthen mennesker i Ørestad døgnet rundt, som efterspørger underholdning, madoplevelser og meget andet".
Biografen og Royal Arenaer andre eksempler på, at Ørestad bliver mere og mere komplet.
"Flere hundrede tusinde mennesker tager til Ørestad for at opleve noget. Og der er sagtens plads til både os og Royal Arena. Vi er ikke konkurrenter, tværtimod er der masser af  positive spill-of effekter. Ørestad bliver endnu mere kendt som et sted, man tager til for at få kulturoplevelser".
Udfordringen er så, at få dem til at blive hængende lidt længere.
"Vi ser jo at vores publikum gerne opholder sig i Ørestad før og efter koncerterne, hvis solen altså skinner! Så er der mennesker ved kanalerne eller på Grønningen. Men der skal også være flere steder at gå ind for at spise eller drikke en øl. Vi skal slå hul i nogle af de store huse!"

Bestil nyhedsbrev

Vi sender 1-2 gange pr. måned.

euronews