tirsdag 26 marts 2019

ØRESTAD AVIS - LOKALAVIS FOR ØRESTAD OG NABOKVARTERER SIDEN 2006

logo-orestad

bydelsavis for Ørestad og naboomrader siden 2006 ørestad

Ørestads naboer vil have skærpet parkeringsreglerne

parkeringszone groenjordszonen onlineDe høje priser på parkering i Ørestad giver parkerings-problemer i naboområderne

• Det er ikke kun beboerne i Ørestad, der er udfordret, når det gælder parkering.
I naboområderne til Ørestad - også kaldet Grønjordszonen - er der flere og flere ørestadsbeboere og ørestadsjobbere, der har fundet en billigere løsning på parkeringsbehovet. De holder nemlig parkeret på de små villaveje, hvor de fylder op og giver øget trafik i kvartererne.
Center for Parkering i Københavns Kommune har også indset problemet, og er kommet med en række løsningsforslag til, hvordan det, der kaldes settler-parkering, kan minimeres.

P-vagten kommer først kl. 12
I dag er der en tidsbegrænsning på parkering i Grønjordszonen på tre timer i tidsrummet 8-19, men i praksis kan denne begrænsing nemt omgås, fordi bilerne frit kan holde til kl. 11, da p-vagter heller ikke vil være på banen før dette tidsrum, så det er forholdsvist risikofrit at stille p-skiven på 11 eller måske sågar 12, hvis man vil gamble lidt.
Det betyder, at skiven kun skal flyttes en gang om dagen eller måske to. Beboere har en licens til parkering i området, så reglerne gælder kun for besøgende, håndværkere etc.

3-timers regel døgnet rundt?
Kommunen er kommet med tre forslag, der går fra moderat begrænset parkering til en tre-timers regel døgnet rundt.
Men ingen af de nye forslag vil reelt fjerne problemet, mener de i Amager Vest Lokaludvalg (AVLU), der netop har rejst problemet over for forvaltningen.

erhard franzen gylfeAlternativt forslag
De har i stedet arbejdet sig frem til et alternativt forslag, hvor der på hverdage er to-timers begrænsning på parkering i tidsrummet 06-23 og på lørdage mellem 8-13.
“Vi er voldsomt udfordret med parkering fra beboere og ansatte i Ørestad, der bruger nabovejene til parkering, for at slippe for de dyre priser hos By & Havn, derfor har vi lavet et forslag, der forhindrer settler-parkering i Grønjordszonen,” siger Erhardt Franzen fra AVLU.
Han peger desuden på, at med den takt, som især Ørestad Syd udvikler sig på i øjeblikket, bliver problemet med tiden bare værre og værre.
“Overordnet set ønsker vi kun at leve i fred og fordragelighed, og i denne situation kan vi lige så godt være på forkant med nogle tendenser eller ting, der kan bevirke det modsatte, så de kan fanges og neutraliseres og ikke bringe ved til uoverensstemmelser,” uddyber han.

Ørestad er særlig
I øjeblikket er der syv p-zoner i København, som forvaltes efter de samme regler, og forvaltningen lægger op til, at de syv fortsat skal have samme regler for parkering.
Men Erhardt Franzen gør opmærksom på, at der er stor forskel på situationen i Grønjordszonen i forhold til de seks andre zoner.
“Der er ingen af de andre zoner, der i samme udstrækning er udsat fra et parkeringspres fra naboområderne. Det skyldes bl.a. By & Havns meget høje priser på parkering, der eksporterer p-problemerne over til villavejene,” forklarer han.
Hvis forvaltningen og politikerne fastholder, at der skal gælde de samme regler i alle de syv zoner, vil Erhardt Franzen og AVLU kæmpe for, at der kommer en differentiering af reglerne, så Grønjordszonen får den parkeringsbegrænsning, som AVLU er nået frem til.
Teknik- og Miljøudvalget skal behandle sagen 25. februar.

Problemstillingen
I syv tidsbegrænsede parkeringszoner i København er parkering begrænset til tre timer mellem kl. 8 og 19. En ændring i parkeringsskivebekendtgørelsen i 2016 medfører, at køretøjer uden beboerlicens kan parkere både de sidste tre timer af det tidsrum, hvor der gælder tidsbegrænsning, og de første tre timer, når den træder i kraft igen næste dag. Ankommer man fx kl. 16, kan der parkeres til kl. 19, hvorefter parkering er fri indtil kl. 8 næste morgen. Med den gældende bekendtgørelse kan der parkeres yderligere tre timer fra kl. 8 til kl. 11. Se bilag 2 for yderligere forklaring.

I nogle områder, særligt den sydlige del af Grønjordszonen, oplever beboere, at udefrakommende køretøjer anvender parkeringspladserne i de tidsbegrænsede zoner både dag og nat, og at tretimersrestriktionen ikke overholdes. De pågældende beboere ønsker derfor, at tidsrummet med tidsbegrænsning udvides, så udefrakommende køretøjer ikke kan parkere fra eftermiddag til næste formiddag.
(Kilde: Dagsorden til Teknik- og Miljøudvalgets møde 25. februar 2019. www.kk.dk.)

Debat:

Bestil nyhedsbrev

Vi sender 1-2 gange pr. måned.

Louises klumme