torsdag 17 januar 2019

ØRESTAD AVIS - LOKALAVIS FOR ØRESTAD OG NABOKVARTERER SIDEN 2006

logo-orestad

bydelsavis for Ørestad og naboomrader siden 2006 ørestad

Gnistrende skinnedrage skærer gennem Ørestad

banedanmark skinnesliber onlineBeboere og ansatte langs skinnerne i Ørestad kan se frem til øget larm og springende gnister, når Banedanmark sliber skinnerne

 • Skinnesliberen er et gnistrende specialtog, der fjerner de bittesmå rifler og bølger i skinnerne, forbi en række jernbanestrækninger i landet. Første stop er Hovedstadsområdet, hvor især strækningen til lufthavnen gennem Ørestad får hyppigt besøg.

Slibetoget kører op til ni gange på samme strækning for at fjerne rifler og bølger på skinnerne. På en nat kan slibetoget i gennemsnit nå at slibe fem til seks km skinner.
Toget kører om aftenen og om natten for at genere den almindelige togdrift så lidt som muligt. Det sker fortrinsvis mellem kl. 22.30 og kl. 5.00, og skinneslibetoget kører efter følgende plan:

  9.-10. januar: Københavns Lufthavn
 10.11. januar: Københavns Lufthavn-Valby
13.-14. januar: Ørestad-Høje Taastrup

Skinneslibetoget er udstyret med 32 nøjagtigt indstillede slibesten, der i nærkontakt med skinnerne både gnistrer og støjer. Ifølge Banedanmark ser det nærmest ud som om, at der er gået ild i skinnerne under toget. Når slibetoget har fjernet de små rifler og bølger på skinnerne, giver det færre vibrationer i sporet fra togene. Dermed går der længere tid imellem, at sporet skal justeres og skinner, sveller og skærver skal udskiftes.

"I fremtiden skal der køre langt flere tog på skinnerne, og derfor er det vigtigt med en effektiv vedligeholdelsesindsats. Skinneslibningen er derfor et vigtigt led i Banedanmarks vedligeholdelsesstrategi og selv om en nats kørsel koster 165.000 kroner, så er der god økonomi i at sende skinneslibetoget rundt i landet," fortæller Pernille Skovrup, vedligeholdelsesleder i Banedanmark.

Når skinneslibetoget har udført sit arbejde, så kan skinnerne i en kort periode støje en smule mere end før. Når skinnerne er kørt til, daler støjen med op til 10 decibel, hvilket opfattes som en halvering af støjen.

banedanmark skinnesliber 2 onlineOm skinneslibetoget:
Slibetoget er 95 meter langt og vejer 325 ton.
Toget har 32 slibesten, der hver især kan indstilles i forskellige vinkler, således at hver enkelt slibesten kan anvendes, hvor der er behov for at fjerne metal.
Togets højest tilladte kørehastighed er på 70 km/t på danske skinner. Slibningen foregår ved lav hastighed - mellem tre og ni kilometer i timen.
Skinneslibetoget bruges også efter en sporombygning til præventiv slibning af nyanlagte skinner, samt reprofilering af genanvendte skinner.

Debat:

Bestil nyhedsbrev

Vi sender 1-2 gange pr. måned.